Friday, November 19, 2010

Mari vaksin kucing masing-masing :)


Apakah vaksin?? vaksin adalah sejenis virus yang dilemahkan untuk membantu memberikan antibodi kucing supaya mendapat memberi perlindungan daripada penyakit. Tapi tidak semestinya setelah mendapat suntikan vaksin kucing tersebut bebas daripada penyakit. Namun, penyakit yang menyerang biasanya tidak akan menyebabkan kematian.
 Kelmarin petang, bergerak ke tevara vet-care di Salak Tinggi untuk vaksin Annabelle(lana). Budak ni perlu di vaksin untuk kali kedua untuk melengkapkan jadual vaksinnya. Bagi aku, vaksin ni tersangat-sangat penting, terutamanya bila beli kucing baru, mesti nak pastikan kucing tersebut sudah divaksin, kalu tak vaksin terpaksa reject, sbb tak berani tanggung risiko, terutamanya kitten, mereka ni perlu divaksin seawal umur 2 bulan tapi syaratnya kitten tu kena sihat la, if sakit tak boleh nak vaksin jugak kan..pada yang baru nak beli kucing tu pastikan kucing korang sudah divaksin oleh owner asal, bukan apa, byk risikonya.. kucing sangat vulnerable kepada keadaan sekeliling, terutama virus, bakteria, fungal dan kutu. Erm, satu lagi, jangan terus vaksinkan kucing jika kucing tu baru berpindah milik dan rumah, coz boleh jadi dia stress dan perlukan masa utk adapt dengan env. baru, if tergesa-gesa vaksinkan dia boleh menyebabkan masalah, that is why sangat penting owner asalnya vaksinkan terlebih dahulu. Pada pandangan saya la kan...haha..

Hm..vaksin ni ada banyak, tapi yang most primary 4 in 1 vaksin yang biasa digunakan apabila kita hantar kucing ke veterinar untuk di vaksin iaitu panleukopenia(cat distemper), calicivirus, rhinotracheitis dan chlamydia. Satu lagi vaksin yang aku mula aware ialah FeLV vaksin ataupun leukimia vaksin. Lana sudah pun divaksin dengan 4 in 1 vaksin dan felv vaksin, bulan depan akan divaksin sekali lagi dengan felv vaksin sebagai booster. So, ingin ditegahkan di sini, vaksin amat penting!! vaksin kucing-kucing anda megikut jadual :)

No comments:

Post a Comment